FAQ

Czy Szkoła jest formalnie zarejestrowana i podlega kontroli Kuratorium?
Tak, od września 2023 szkoła została wpisana do rejestru placówek oświatowych i podlega nadzorowi Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty.
Tak, szkoła realizuje Podstawę Programową MEN.
Tak, na zakończenie roku dzieci otrzymują świadectwa zgodnie z rozporządzeniem MEN. Świadectwo to jest jest równorzędne ze świadectwem placówki publicznej.
Każde dziecko na początku roku szkolnego spotyka się ze swoim mentorem oraz rodzicem. Podczas spotkania omawiane są cele edukacyjne obowiązujące dziecko w danym roku szkolnym i które są zawarte z dokumencie zwanym IDER (Indywidualna Droga Edukacyjnego Rozwoju). W ciągu roku szkolnego nauczyciel zaznacza postępy w realizacji poszczególnych celów w dokumencie udostępnionym online, a dziecko ocenia się samodzielnie na papierowej wersji celów. Dodatkowo omówienie realizacji celów odbywa się na kolejnych spotkaniach trójstronnych (mentor-dziecko-rodzic), które odbywają się pod koniec każdego semestru.
Leśna Szkoła Podstawowa kładzie nacisk na umiejętności miękkie i holistyczne (całościowe) podejście do edukacji i rozwoju. Absolwent/ka Leśnej Szkoły w Kielcach uczy się efektywnie i na podstawie wewnętrznej motywacji, chętnie współpracuje, jest kreatywny/a, podejmuje inicjatywę, myśli innowacyjnie, potrafi skutecznie poszukiwać informacji i krytycznie ją ocenić, jest otwarty/a i empatyczny/a, potrafi dyskutować z szacunkiem do drugiej osoby. Dzieci opuszczając naszą szkołę będą potrafiły odnaleźć się nie tylko na dalszym etapie edukacji, ale także na rynku pracy i przede wszystkim w dorosłym życiu.
W ramach czesnego oferowane są zajęcia dodatkowe w godzinach funkcjonowania świetlicy: kółko teatralne, kółko techniczno-stolarskie, kółko dziennikarskie, gry planszowe, kółko historyczne, zajęcia muzyczne z nauką gry na instrumencie, zajęcia plastyczno-kreatywne, szydełkowanie. Zajęcia dodatkowo płatne to tenis i basen.
Dzieci przebywają na zewnątrz codziennie, niezależnie od warunków pogodowych. Warunki bazy terenowej zachęcają dzieci do korzystania z zabawy na świeżym powietrzu w czasie każdej przerwy. Dodatkowo znaczna część lekcji odbywa się na zewnątrz na terenie bazy lub w sąsiadującym lesie.
Założeniem edukacji leśnej jest przebywanie na zewnątrz również w trudnych warunkach pogodowych. Już na etapie spotkań rekrutacyjnego rodzice dowiedzą się w jaki sposób ubierać dziecko do szkoły i jakiego rodzaju ubrania są najbardziej praktyczne. Pozytywnym efektem jest wykształcenie w dzieciach umiejętności regulacji temperatury swojego ciała zgodnie z warunkami pogodowymi oraz uniknięcie porównywania się między sobą ze względu na wartość ubrań, które noszą (cena, marka).
Promujemy ubieranie się na cebulkę (ikonka cebuli). Zachęcamy też do używania naturalnych materiałów, które posiadają wartości termoregulacji (wełna merino). Dziecko w szkole leśnej powinno mieć też zawsze w zapasie ubrania na zmianę, posiadać kalosze (zwykłe i ocieplane), śniegowce, grube spodnie zimowe (np. narciarskie), polar, kurtkę typu soft-shell, gumowy zestaw przeciwdeszczowy (kurtka i spodnie), rękawiczki (najlepiej kilka par), w tym nieprzemakalne, czapki na różne pory roku, kominy lub szaliki, kurtkę zimową. Zachęcamy do zakupu ubrań z drugiej ręki zarówno ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych. Rodzice leśnych dzieci chętnie służą radą i wsparciem nowym członkom wspólnoty szkolnej. 🙂
Wręcz przeciwnie. Dzięki ciągłemu kontaktowi z przyrodą i zmienną temperaturą i warunkami pogodowymi ich organizmy “hartują się” i są bardziej odporne na choroby. Poza tym, dzieci przebywające w zamkniętych, często niewietrzonych pomieszczeniach szkolnych są bardziej narażone na rozprzestrzenianie się bakterii i wirusów.
Na ten moment, ze względu na warunki lokalowe nie jesteśmy w stanie zapewnić wyżywienia. Obecnie posiłki przygotowują rodzice w termosach turystycznych. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość kontroli jakości wyżywienia przez rodziców, co jest ważne zwłaszcza w przypadku różnego typu alergii występujących u dzieci. W przypadku zgłoszenia potrzeby zmian, będziemy szukać możliwych rozwiązań.
Przyjętą praktyką w Leśnej Szkole jest używanie zakupionych przez rodziców preparatów na kleszcze przed każdą wyprawą do lasu. Dzieci są edukowane o tym jak i gdzie szukać kleszczy na swoim ciele oraz o konieczności poinformowania dorosłego. Jest to umiejętność przydatna w życiu codziennym. Dodatkowo rodzice po powrocie do domu powinni zdjąć i wytrzepać ubranie oraz obejrzeć dziecko zwłaszcza w miejscach szczególnie narażonych na kleszcze (pachy, pachwiny, szyja, uszy, pępek, przestrzeń między palcami rąk i nóg, podbrzusze). Siedmioletnie doświadczenie w prowadzeniu leśnych placówek (Przedszkole i Szkoła) pokazuje nam, że problem kleszczy nie jest tak znaczny, a odpowiednia profilaktyka i zachowania pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Szkoła zachęca do zaszczepienia dzieci na Odkleszczowe Zapalenie Mózgu.
To częste pytanie w odniesieniu do leśnych placówek. Szkoła Leśna wyposażona jest w kontener sanitarny z ciepłą i bieżącą wodą i toaletami. Dzieci są edukowane w zakresie higieny, zwłaszcza przed jedzeniem. Mimo wszystko zachęcamy dzieci, żeby nie bały się pobrudzić, zarówno ziemią i błotem jak i materiałami, z którymi pracują (farba, glina). Swoboda w eksplorowaniu i doświadczaniu jest kluczowa dla wewnętrznej motywacji i rozwoju. A więc tak, dzieci z Leśnej Szkoły często wracają brudne, ale jednocześnie bardziej otwarte i pewniejsze siebie.
Przejdź do treści